sunnuntai 20. toukokuuta 2018

Laivalla "yksin" lasten kanssa

Meillä oli lasten kanssa jännittävä äitienpäiväviikonloppu, lähdettiin nimittäin Ruotsin risteilylle ensimmäistä kertaa. Laivaksi valikoitui Viking Mariella ja lähtö oli siis Helsingistä lauantaina ja paluu maanantaina.
Ajettiin omalla autolla satamaan ja jätettiin auto sinne pitkäaikaisparkkiin, hintaa parkille tuli 40e. Mukana meillä oli risteilemässä minun mummo, eli lasten isomummo ja Tobiaksen kummitäti kahden tyttärensä ja äitinsä kanssa. Oltiin siis oikein kunnon äitienpäiväristeilyllä kun otettiin mukaan vaan äidit ja lapset :)
Lapset oli siis ekaa kertaa yötä laivalla ja se jännitti ainakin Tobiasta aika paljon. Kaikki sujui kuitenkin hyvin, Tobias jopa nukkui yläsängyssä reippaasti. Itse nukuin Liljahin vieressä alasängyllä ja arvatkaapa vaan onko tyttö tämän jälkeen halunnut kotonakin viereen...? :D
Lauantaina suunnattiin suoraan buffettiin syömään ja olikin muuten ihanaa ruokaa. Lapsetkin söi reippaasti ja sen jälkeen viihtyi ikkunalaudalla istuen koko kahden tunnin ruokailun ajan. Saatiin siis syödä ruuat lämpiminä ja ilman suurempia kiukutteluja. Ruokailun jälkeen ehdittiin vielä käydä kaupassa ja leikkimässä, pallomerta meidän lapset oli odottaneet eniten ja se olikin molemmista hauskaa ajanvietettä.
Nukkumaan päästiin vasta 12-1 aikaan yöllä ja herättiin sitten 4 aikaan kun laiva peruutteli Ahvenanmaalle, hirveä kolina kuului hytteihin asti nimittäin. Onneksi tämän jälkeen nukuttiin vielä pari tuntia. 7 aikaan suunnattiin aamupalalle ja sieltä hyttiin odottamaan Tukholmaan pääsyä.

Tukholman satamassa hypättiin bussiin ja saatiinkin istua puolisen tuntia sieltä maisemia ihaillen, me kun jäätiin vasta päätepysäkillä pois kyydistä. Missään kaupoissa ei käyty, vaan lähdettiin suoraan kävelemään vanhan kaupungin läpi satamaan takaisin. Meille sattui ihana ilma kun aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja lämmintä oli 29 astetta :) Ihan superihana ilma oli kävellä, vaikka itselle teki jo hieman tiukkaa liitoskipujen kanssa, mutta selvisin. Ehkä puolessa välissä matkaa otetut kakkukahvit antoi lisää virtaa, oli meinaan taivaallista prinsessakakkua.
Laivaan päästyämme hengähdettiin hetki ja jatkettiin sitten leikkimään, syömään ja ostoksille. Illalla käytiin katsomassa joku taikashow ja oltiin lasten kanssa nukkumassa 12 aikaan. Seuraava aamu menikin sitten äkkiä aamupala syöden, tavaroita pakaten ja laivasta poistuen :)
Aivan ihana matka meillä oli ja lapset käyttäytyi todella hyvin. Yllättävän hyvin selvisin myös yksin rattaiden ja vetolaukun kanssa satamissa. Molemmat lapset tykkäsi kun pääsi leikkihuoneeseen ja leikkimään pikkuserkkujensa kanssa, lisäksi Tobias innostui ajamaan jotain moottoripyöräpeliä. Kiva miniloma oli kyllä ja nyt riittää hetkeksi suklaata kaapissa. Miehen kanssa suunniteltiin jo koko perheen yhteistä reissua, mutta saa nähdä lähdetäänkö kesällä risteilemään vai ei :)